Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Thursday, August 12, 2010

Pluis als Baby

Vanmorgen lagen er in mijn mailbox twee foto's van Sevilla als veulen. Die moeten natuurlijk hier geshowd worden. Ik herken haar bijna niet. Het is dat ze zo'n klein stippie op haar hoofd heeft.....anders zou ik gaan twijfelen. Gisteren heb ik de hele kleurengenetica op de website van la vida nueva (http://www.encantado.nl/Taal/Nederlands/Homepage.htm) doorgespit en met deze plaatjes erbij, weet ik nu wat haar grondkleur is. Stel dat ik een veulen van haar zou willen fokken: Sevilla heeft een zwarte vader heeft en een witte moeder. Dan heb ik, als ik een donderke vader (ss) kies, 50% kans op een niet schimmel veulentje. Schimmel is dominant en sevilla heterzogoot Ss. Ze heeft een donkerbruine grondkleur en dus heeft ze de minst duidelijke variant van het Agouti gen (3), dat ervoor zorgt dat een paard van zwart naar lichtbruin bleekt. Een zwarte vader heeft Agouti 4, geen veerbruining. Ze kan dus of een zwart (25%) of een heel heel donderbruin (25%) of een schimmel (50%) veulen krijgen. Verder heeft ze nett als haar half zusje, met dezelfde vader af en toe witte stippies, deze heeft ze dus van haar papa en die zijn afkomstig van het snowflake kleurgen. Als ze uitgeschimmeld is, wordt ze waarschijnlijk een vliegenschimmel. Dat betekent dat ze wat donkere stipjes in haar donkerbruine (veulen)grondkleur. Dit lijkt namelijk kenmerkend te zijn voor een heterozygote schimmel. Op haar witte snoet heeft ze die al.



Nou, ik hou jullie niet langer in spanning. Hierbij de plaatjes van baby Pluis:

Heel klein!

Iets groter!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home