Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Sunday, May 16, 2010



Mijn eerste eigen workshop: tangodansen en paardrijden

Gisteren had ik mijn eerste zelf georganiseerde workshop bij de Edele Ster (www.edelester.nl). Ik geef al een tijdje op de zaterdag les. Met name in lichaamstaalontwikkelling via grondwerk en het verbeteren van de omgang tussen mens en paard, maar nu was het dus tijd voor de eerste keer een hele dag organiseren. Het liep er allemaal toevallig zo op uit, dat ik ook de lessen mocht geven samen met Claudia, omdat de Marion een week uit de running was. De link tussen tangodansen en paardrijden kan ik niet uitleggen, die moet je zelf ervaren. Eerder schreef ik al een stukje over tangodansen en paardrijden op mijn blog. Deze ervaring heb ik met mensen willen delen en dichter na elkaar toe brengen en daarom heb ik de workshop georganiseerd. De ochtend was bestemd voor het tangodansen onder leiding van Franc (www.amordetango.nl) en de in de middag gingen we het geleerde omzetten naar het paardrijden. Iedereen kreeg de kans om zijn eigen aandachtspunt uit de ochtend mee te nemen naar de middag. Een mooi voorbeeld hiervan was de les van Renate en Zazou. Renate ervoer bij het dansen dat ze graag de leiding neemt, maar die ook graag vast wil houden en daarom haar paard te weinig loslaat, zodat haar paard Zazou geen ruimte krijgt om terug te communiceren. Dat is in Zazou's geval ook niet zo gek, want ze kon toen ze jonger was ook af en toe erg afgeleid en springerig zijn. Inmiddels is Zazou echter een stuk relaxter. De rijles was er dan ook op gericht zazou los te laten en toch bij de les te houden. We begonnen op de grond door achteruit voor zazou uit te gaan lopen en haar te vragen op gepaste afstand te blijven, dat wil zeggen, dat ze haar neus op minstens 30 cm van renate moest houden. Door overgangen naar halthouden en achterwaarts te maken en door verschillende figuren en buigingswisselingen toe te passen, moest zazou goed opletten en kon ze dus niet meer gaan flierefluiten. En al snel kalmeerde ze en liet ze haar hoofd zakken. Renate leerde de hulpen kort te houden en de teugels na een hulp meteen weer los te laten, zodat Zazou de kans kreeg te reageren door te ontspannen. Vervolgens gingen we er op. Ik bleef nog even bij renate lopen, zodat Renate de teugel los kon laten en kon ontspannen. Toen ik haar los liet hadden we een ontspannen paard met een ontspannen ruiter in een mooie lange lengtebuiging. Dat is hardstikke knap. Ze kon zelfs met lange teugel lekker voltes draven. Hieronder wat illustratieve plaatjes:




0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home