Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Saturday, September 11, 2010

Vuur



Ik ben op het moment een boek van Rudolf Steiner aan het lezen. Rudolf Steiner is de grondlegger van de vrije school, Weleda en de biologisch dynamische landbouw. Hij leefde rond 1900. Het boek dat ik lees gaat over elementenwezens, je weet wel, gnomen, elfen, nimfen en vuursalamanders. Het is heel leuk om te lezen hoe hij die wezens verbind met de mineralen; aarde, metaal, water en vuur. Het is een manier om de wereld te ordenen in deze vier elementen. Dat is iets dat ook in de Chinese astrologie zo wordt gedaan. Eric Laarakkers (holistisch dierenarts) deelt paardenkarakters op in vijf elementen. De chinezen voegen het mineraal hout toe. Toen ik Sevilla net had heb ik de vragenlijst (http://www.devijfelementen.nl/html/frameset.php3) ingevuld om er achter te komen welk element-type ze is. Ik kwam uit op vuur. Niet lang geleden vulde ik een dergelijke vragenlijst in voor mezelf. (daarvan zijn er diversen op internet te vinden). Ik ben ook vooral vuur. Op mijn muur thuis zit een muurschildering….vuur. Kennelijk heb ik iets met vuur. Maar nu even terug naar Steiner en zijn vuurwezens. In het boek beschrijft hij dat vuurwezens ontstaan uit het gevoel van verbinding tussen mens en dier. Hij beschrijft letterlijk, zoals dat het geval is tussen mens en paard. Mooi he!


Hier nog de beschrijving van het vuurpaard.... Ik denk dat niemand kan ontkennen dat dit pluis ten voeten uit is: De lieflijke, aanhankelijke aandachttrekker

Het vuurpaard wordt de lieflijke, aanhankelijke aandachttrekker genoemd vanwege haar bijzondere relatie met soortgenootjes en onszelf, de mens. Het is een speels gezelligheidsdier, dat ervan houdt om bewonderd te worden en in het middelpunt van de belangstelling te staan. Wanneer je haar stal binnenkomt, word je meteen vrolijk begroet. En je kan natuurlijk niet voorbij lopen zonder eerst even uitgebreid geknuffeld te hebben. Een vuurpaard wil niets missen van wat er om haar heen gebeurt en heeft daardoor wel eens concentratiemoeilijkheden. Soms leidt dat tot schrikkerig of nerveus gedrag. Omdat dit knappe dier zichzelf graag midden in de schijnwerpers zet, is het bij uitstek geschikt voor shows en dressuur. Het is dol op applaus en hoe moeilijker de proef, hoe leuker het vuurpaard het vindt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home