Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Monday, July 18, 2011





Jubileum Edele Ster




Op 2 juli bestond de edele ster 5 jaar. Sevilla en ik waren natuurlijk van de partij. Ik heb lesgegeven in loswerken en lange lijnen. Sevilla en ik samen gaven maar liefst drie korte demos, werken aan de hand, lange lijnen en rijden. Sevilla deed heel erg haar best. Ze was supergeconcentreerd in de nieuwe binnenbak, waar ze nog nooit was geweest en met al het publiek. Ze liep supermooi tijdens het rijden, ontspannen en geconcentreerd. Ik was zo trots op haar! Ze zette zichself in het middelpunt en stond ook de hele dag aandacht te trekken van alle mensen in de buurt van haar wei.



Een heel mooi moment was het weerzien met Rico Sevilla's oude paddockvriendje. Toen ik met Rico aan kwam lopen en haar riep werden Sevillas haar ogen groot en begon ze te hinniken en te drentelen. Hoewel we nog een wei door moesten met de fjorden van nifja trok Rico zich los en rende naar haar toe. Eenmaal herenigd waren de hele dag onafscheidelijk. Hieronder een foto-impressie van de lessen en demo's.



Aan het eind van de demo steeg ik af en haalde ik het in mijn hoofd samen naar het publiek te rennen. Pluis was er wel voor in! Vlak voor het publiek stopten we samen abrupt, wat een mooi eind applaus opleverde!



Het is mooi om te zien dat ik onbewust tijdens het lesgeven synchroon loop met het paard en de leerling. Dat is de basis van het grondwerk en inmiddels een automatisme. Op foto een lag de focus op de voorbenen omdat we vooraan het paard gepositioneerd waren, bij foto twee waren we bezig met het gelijk houden van het ritme van de achterbenen tijden het verruimen en verzamelen (je blijft in je hoofd even snel tellen).



Tijdens het rijden een mooie lengte buiging, veel lengte in het lijf en een mooie buiging in de schouderbinnenwaarts.

De galop wordt al steeds uitgebalanceerder en er komt zelfs al wat lengtebuiging tevoorschijn.

Voorwaarts neerwaarts in de draf tijdens het loswerken. De afgelopen maanden heb ik met longeren en loswerken gefocusd op het goed uitbalanceren van de laterale scheefheid. Dat betekent dat sevilla zich lang kan maken en haar hoofd laat zakken, terwijl de gewichtsverdeling tussen voor- en achter in balans blijft. Ze gaat dan dus niet meer versnellen. Dat gaat al erg goed, zelfs als ze haar hoofd helemaal naar de grond brengt blijft de stukkracht beperkt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home