Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Wednesday, January 05, 2011

2011 wordt het jaar van het Grote Genieten

Zo eindelijk weer een berichtje van mij. Inmiddels is de kerst en het Nieuwjaar voorbij en zijn we in 2011 beland. Het was een drukke vakantie. Thuis verbouwen en ondertussen zadels uitproberen voor Pluis en natuurlijk de feestdagen. Gelukkig zit ik nu weer op mijn werk. Maar ook daar moet het komende jaar een hoop werk verzet worden.

Sevilla is inmiddels helemaal op haar gemak op haar nieuwe stal. Hoewel de wei verijst is en we een hoop koude dagen achter de rug hebben is ze erg comfortabel. Ik heb het besluit genomen dat ze onder een deken blijft voor de rest van de winter. Eigenlijk heb ik mijn paard liever vrij en blij zonder deken, maar bij aankomst op de nieuwe stal bleek dat Sevilla het gewoonweg niet trekt om in weer en wind van 7 uur ‘s morgens tot 10 uur ‘s avonds buiten te staan. Het kan daar boven op de hoogvlakte dan ook erg hard waaien en de paarden kunnen niet schuilen. Dan gaat ze bibberen, valt ze af en wordt ze verkrampt en dat is uiteindelijk natuurlijk niet goed voor haar spieren. In de wei is het werk aan de winkel, want er moet een hele hoop sneeuw weg gegraven worden voor ze bij die lekkere grassprietjes kan. Je ziet de paarden dan ook druk met de voorbenen in de weer om de sneeuw weg te krijgen. Gelukkig hebben ze de hele dag de tijd…. Van al dat krabben en knagen worden ze moe en voldaan. Als ik pluis uit de wei kom halen, heeft ze dan ook echt zoiets van, moet ik nou echt bij mijn vriendjes weg. Laat mij maar hier. Ze is niet sloom met rijden hoor, maar gewoon erg tevreden en chil. Het is ook heel fijn om te zien dat ze me iets minder hard nodig heeft dan voorheen. Het geeft mij de rust om haar af en toe gewoon een appeltje te geven en een knuffel en dan weer naar huis te gaan als ik een keer moe ben. Gisteravond, bijvoorbeeld, heb ik gewoon 20 minuten met haar en haar vriendinnetje staan kroelen (= donkerbruine wil-ook-aandacht bemoeial). Al dat rijden in de binnenbak is natuurlijk heerlijk, maar ik ben gewend om ook andere dingen met pluis te doen, longeren, wandelen, spelen, aan de hand werken of aan de lange lijnen. Van die rondjes door de bak wordt ik op een gegeven moment een beetje moe en dat werkt niet. Omdat komend jaar een druk jaar wordt op het werk. Sevilla heeft nu een goede basisopleiding en goede leefomstandigheden. Daarom heb ik mij voor dit jaar voorgenomen vooral van haar te gaan genieten door ervoor te zorgen dat ik niet meer energie verbruik dan ik over heb.

Verder wil ik nog even een foto met jullie delen van de buitenrit die ik met Sevilla maakte door de poedersneeuw op eerste kerstdag:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home