Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Thursday, April 02, 2009

Gewenning Kaptoom


Inmiddels was het tijd geworden het freestylehalster te vervangen door een kaptoom. Op de neusriem van een kaptoom zitten drie ringen die glimmen en rammelen. De neusriem van een akademische kaptoom is van een soort fietsketting gemaakt en is dus veel zwaarder dan een halster. Bij gewennig aan kaptoom en barebackpad is het de bedoeling dat een paard eerst het dragen aanleert. Pas als ze dat heeft geaccepteerd ga je beginnen met de inwerking. Ik heb ruim de tijd genomen voor ieder klein stapje in haar ontwikkelling. Ik geniet van iedere ontwikkelling, het is ook wel bijzonder dat een paard in een korte tijd zo veel nieuwe indrukken kan verwerken en accepteren. Sevilla vindt die tijd fijn en accepteert daarom alles zonder verzet. Ik geloof dat we na een maand met de kaptoom zijn begonnen. Bij de introductie van de kaptoom ben ik als volgt te werk gegaan.


Ik heb eerst de kaptoom laten zien en Sevilla er aan laten ruiken en b heb ermee geschud zodat ze het rinkelen kon horen:





Toen heb ik heb ondersteboven op haar neus gelegd, Zodat ze hem kon voelen en zien, maar ik kon hem er ook weer ieder moment afhalen:

Omdat dit goed ging, heb ik hem heel even om gedaan, maar ik hield het kopstuk los vast. Sevil vond het allemaal wel best:

Toen heb ik een paar dagen de kaptoom omgehad met de training, maar met daaronder het freestylehalster. Sevilla droeg dus de kaptoom, maar voelde nog geen inwerking.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home