Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Friday, April 03, 2009

Komt een paard bij de tandarts....
.

Vandaag is Sevilla voor het eerst bij de tandarts geweest. Omdat het allemaal nieuw was kreeg ze een spuitje. Met prikken was ze erg braaf. Eigenlijk had ze niet eens door dat ze geprikt werd. Na een paar minuutjes stond ze lekker te soezen. Eerst spoelde de tandarts de mond even schoon met water. Toen kreeg ze een speciaal halster om met een soort "krik"die je op de voortanden kunt zetten. Zo blijft de mond mooi open staan en kan de tandarts rustig naar de tanden kijken. Het gaat met name om de kiezen en die zitten achterin de mond. Sevilla had heel wat "haken" aan haar kiezen zitten. Ik mocht ook even voelen. Je voelt je eigenlijk net een leeuwentemmer, zo ver kun je je hand de mond insteken. Ik voelde inderdaad een hoop scherpe randjes. Ik kan me voorstellen dat het best vervelend eet of dat je daardoor als maar op je wang bijt. Ik voelde ook dat de bovenkiezen naar buiten toe afliepen en de onderkiezen naar binnen toe. Daartussen kan goed gemaald worden. Vervolgens werd en een lange stok met een vijl in Sevilla's mond gestoken en toen begon het raspen. Als je nog een goede workout zoekt: wordt paardentandarts! Het is echt harstikke zwaar werk volgens mij. Je staat er onhandig bij en je moet flink duwen en trekken. Wat wel grappig is, is dat je ook een zaag geluid hoort. Sevilla was harstikke braaf door de roes. Na ongeveer een kwartier afwissellend voelen en vijlen was het werk gedaan. Nog even spoelen en haar tanden kunnen er weer een half jaartje tegenaan. Als straks alles een beetje op orde is wordt ze een keer per jaar gevijld. Ik heb Sevilla op haar dooie gemakje naar de paddock gebracht waar ze lekker bij kon komen naast haar trouwe vriendin Flicka.

Voelen...


en Vijlen...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home