Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Friday, April 17, 2009

Temporegelen

Opleiding Sevilla




Vandaag weer verder met het verhaal over het beleren sevilla. Als je wilt lezen hoe Sevilla helemaal volgens de akademische rijkunst is opgeleid raad ik je aan te beginnen bij het oudste bericht en van onder naar boven de berichten te lezen. Soms staat er een nieuw berichtje tussen over Sevilla vandaag de dag.



Nu ik me niet meer voor Sevilla bevond was het opeens heel anders om het tempo te regelen. Ik kon nu met mijn hand "been" geven. D.w.z. dat ik kon drijven en wijken voor druk op de schouder en buik. Het remmen was opeens een stuk lastiger. De vinger voor Sevillas neus moest vervangen worden door rinkelen met de teugel (de ringen op de kaptoom rinkelen dan mee) in opwaartse richting. Want wij leren het paard dat een ophouding omhoog verzamelen betekend. Een ophouding naar je toe maak je eigenlijk nooit omdat je daarmee je paard ruimte in de hals wegneemt. het paard gaat dan met de neus achter de loodlijn lopen, buigt te veel in in zijn kaak hals overgang en dan komt de speekselklier die zich daar bevind klem te zitten. Het fijne van een kaptoom is dat je in tegenstelling tot een bit een paard zijn hoofd in alle richtingen kunt verplaatsen: naar voren/naar achteren, omhoog/omlaag en naar links en naar rechts. Dit is mogelijk omdat je eigenlijk aan een touwtje om het paard zijn neus alle kanten op kunt trekken en deze druk geeft gewoon de richting aan waarin je het hoofd wilt hebben. Met een bit daarentegen kun je eigenlijk niet goed richting aangeven. Je trekt altijd het bit door de mond heen en het is ook eigenlijk nooit duidelijk wat je wilt als je er aan trekt, behalve dan als je naar achteren trekt. Wat mij betreft doe ik het zo lang mogelijk zonder kandare, lijkt me een mooie uitdaging.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home