Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Sunday, May 10, 2009

Ondertreden
Opleiding Sevilla

Nu ik met Sevilla aan de hand kon werken kon ik ook invloed uit gaan oefenen op haar beweging. In eerste instantie. Probeer je lengtebuiging te vragen. Dat doe je door het paard voorwaarts neerwaarts te vragen, stelling te vragen (draaiing van de 1e wervel: het hoofd) en te vragen onder te treden met het binnen achterbeen. Voorwaarts neerwaarts en stelling vraag je door afwissellend te vragen en toe te staan met de teugel. Ondertreden vraag je door te druk uit te oefenen met op de binnenbuik van het paard op het moment dat het paard het binnenachterbeen optilt. Voor lengtebuiging bij grondwerk moest ik eerst leren zien wanneer het binnenachterbeen werd opgetild (en dat zonder te struikelen terwijl ik achterom keek). Ook moet je leren voelen wanneer je moet vragen en wanneer uitnodigen met de teugel in welke richting. Ook moest ik elren aanvoelen hoe subtiel ik op Sevilla moest inwerken. Wederzijds onbegrip leidde nog wel eens tot een schijnbijt, een maaiend voorbeen of een mooie levade. Sevilla wist me wel duidelijk te maken waar ze wel en niet van gediend was. Wat wel grappig is, is dat ze niet raak beet en altijd afstand nam voor ze ging stijgeren. Ze is en lijft een beleefd paard. Sevilla moest ook leren dat een rukje aan de teugel omlaag betekende dat ze haar hoofd moest laten vallen. Dat heb ik haar tot haar grote plezier geleerd met brokjes. Brokje in mijn hand rukje omlaag en de opmerking hoofd laag. Sindsdien is Sevilla chronisch op zoek naar snoepjes en na verloop van tijd ben ik erg zuinig geworden met de snoepjes, omdat ze echt irritant begon te worden.

Beginnende lengtebuiging van Sevilla.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home