Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Monday, May 10, 2010

Kandare


Sevilla heeft een niet zo'n mooie halshouding. Dit staat haar ontwikkelling in de weg. Ze ontspant haar bovenlijn niet genoeg en daardoor missen we lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden. Eigenlijk was ik van plan Sevilla bitloos te blijven rijden. Maar een kandare (stangbit) kan haar helpen in haar ontwikkelling. Dat is dus een groot dilemma. Voor mij moet alles een functie hebben en in dit geval lijkt het erop dat een kandare een goede uitwerking op Sevilla zou kunnen hebben. Ik heb zelfs Bent gevraagd om advies op basis van foto's die ik mee had genomen naar Duitsland. En ook hij zei kandare. Dus heb ik na lang wikken en wegen over wel of geen kandare vandaag maar de proef op de som genomen. Een jaar geleden heb ik Sevilla twee keer een trensje ingedaan. Vond ze niet echt grappig... Dus vandaag even goed nagedacht en met een brokje onder de kandare beet ze braaf toe. En toen begon natuurlijk het ge-emmer met dat ding in haar mond... Niks geen paniek hoor, maar tong erover....tong eronder...tong erover....tong eronder en een beteuterde blik in haar ogen. Omdat ik een kaptoom heb kon ik gewoon met haar aan de slag en dus heb ik even lekker gereden op kaptoom met de kandare in, maar zonder teugels eraan. Natuurlijk goed opletten dat de teugels niet onder de stang door glijden. Zo kon ik haar mooi even afleiden. Ze deed het erg goed. Ik had een mooi lang en voorwaarts neerwaarts paard vandaag, met een hoop geklingel.... We gaan dit rustig aan uitbouwen.


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home