Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Friday, October 15, 2010

Bari, Italie.
Een paar weken terug was ik op een congres in Bari, Italie. Tijdens het aanmelden voor het congres valt mijn oog op een oud schilderij, met daarop een veldslag. In het midden staat een zwart paard afgebeeld, met een ridder in een harnas. Het paard is klein, want de mensen in die tijd waren klein en toch is de man op het paard naar verhouding erg groot. Ik neem even de tijd om het schilderij goed te bekijken. Het is bekend dat de cavalleriepaarden vroeger een stokmaat van rond de 1.50 hadden en gefokt werden op een korte rug zodat ze sterk en wendbaar waren. Helaas kan ik er geen foto van maken want ik heb geen camera mee en de batterij van mijn telefoon is op. Twee dagen later brengen we een bezoek aan Castel del Monte, een kasteel uit 1200. Het is gebouwd door koning Frederic II. Het is een koud en leeg kasteel op een heuvel, zonder franje. Mensen die hier vroeger woonden, moeten zich dood hebben verveeld. Hoewel veilig, waren ze ook opgesloten in hun eigen fort, afgesloten van de echte wereld. Ik kijk vanaf de eerste verdieping uit over de 8 hoekige binnenplaats en stel me voor hoe ridders met hun barokke paarden opkijken naar de koning.
Bari ligt ter hoogte van Napels aan de Adriatische kust. Ik herinner me dat de Habsburgers twee van hun Lippizaner stamhengsten uit deze regio importeerden: Neapolitano en Conversano. Dit waren Italiaanse varianten op het oud Spaanse ras dat vandaag de dag nagenoeg uitgestorven is. Destijds golden ze als de beste cavallerie paarden van Europa. Ik meen me te herinneren dat het ras vandaag de dag Murgese wordt genoemd en zwart is, net als het paard op het schilderij. Thuis besluit ik het allemaal nog eens na te zoeken. Ik kom er achter dat er vlak bij Bari een dorpje ligt met de naam Conversano. In Bari blijken twee rijscholen te zijn geweest, die inmiddels zijn verdwenen. Het zwarte paard op het schilderij in Bari was dus een Murgese voorvader van de witte Lippizaner. Over Frederic II vind ik het volgende:
"Murgese origins date back the XIII century, from the legendary war-horses Of the Emperor Federico II of Svevia. The Emperor ruled over the tormented destiny of the Holy Roman Empire from 1212 to 1250 and along with his passion for horses held a great love for Puglia where he built his most beautiful residence: the Castle del Monte considered by the experts a real jewel of medieval architecture. The Emperor ordered his squires to breed his horses in the hard habitat of Murge in order to obtain strong legs and hoofs. In fact, we know that the Emperor had three stud farms in this land. Federicians methodologies in breeding and selection are been handed on from “De Medicina equorum” by Giordano Ruffo of Calabria who was the Emperors’ squire and one of the first Italian veterinary science scholars. Federico II of Svevia loved the Murgese especially because its attitude in the falconry. This was the Emperor’s favourite sport."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home