Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Wednesday, November 10, 2010

Sevilla gaat verhuizen


Na veel wikken en wegen heb ik besloten dat sevilla per 1 december naar de Mariahoeve in Heelsum gaat verhuizen. Sinds ik Sevilla heb, heeft ze iedere winter last van diarree. Na veel gepuzzel kwam ik er achter dat de oorzaak hiervan het gebrek aan weidegang in de winter is. Bij weidegang beweegt het paard de hele dag en eet het paard de hele dag door. Een paard maakt alleen speeksel aan als het eet. Dit basische speeksel neutraliseert het maagzuur. Heel veel paarden hebben maagzweren omdat ze niet de hele dag door kunnen eten en het veel te zure maagzuur de maagwand aantast. Beweging stimuleert de activiteit van de darmen. Ook is het zo dat als de darmen een deel van de dag stilliggen dit de darmflora van het paard niet ten goede komt. Sevilla heeft 5.5 jaar dag in dag uit op de weide gestaan voor ze bij mij kwam. Ze kan zich helaas niet aanpassen aan een ritme zonder gras. Om dat op te lossen heb ik de afgelopen winter met haar aan de hand gegraast, maar die situatie is voor sevilla (de begrazingsperiode is voor haar te kort) en voor mij niet optimaal (het kost me heel veel tijd). Om te voorkomen dat ze langdurige schade oploopt gaat Sevilla nu verhuizen naar een stal waar ze het hele jaar door op een hele grote weide mag met een droge zandbodem en waar niet bemest wordt (land van natuurmonumenten). 's Nachts gaat ze daar wel op stal maar dan kan ze hooi eten. Ik hoop dat ze daar gauw weer gezond wordt. Voordeel voor mij is dat het sjiekdefriemel is (binnenbak en ze mesten voor me uit), het daar heel rustig is en het bos aan het weiland grenst. Ik vind het wel jammer om Sevilla weg te halen bij stal jochemsen, maar ik kom er natuurlijk nog vaak zat voor de edele ster.

1 Comments:

  • At 9:58 AM , Anonymous Anonymous said...

    is er ook een stable warming party?
    Goed besluit.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home