Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Monday, November 22, 2010

Zadel


Ik heb Sevilla nu 2 jaar en ze is 7.5 jaar oud. Andalusiers groeien lang door en zeker qua spierontwikkeling zal er nog een hoop gaan gebeuren met sevillas lijf. Maar de ergste groei is er uit. Ik heb sevilla beleerd met een bareback pad. Daar heb ik erg veel baat bij gehad. Je moet je paard echt vertrouwen en zal dus niets zo gauw overhaasten. Je gaat stevig en onafhankelijk zitten. Maar een bare back pad heeft ook nadelen. De voornaamste zijn dat er weinig drukverdeling plaatsvind over de rug van het paard. Je zitbeenknobbels drukken best hard in het paard, dat is fijn en tegelijkertijd ook niet fijn. Ook helpt een zadel je je balans te vinden en te houden. Stijgbeugel kunnen helpen als je paard plotseling zijwaarts wegspringt. Sevilla kan in 1 sprong 180 graden draaien op haar achterbenen. Als je ontspannen zonder te klemmen op een barebackpad zit (wat op zich de bdoeling is) ben je in zo'n geval reddeloos verloren. Nou vind ik van mijn kleine paardje afvallen op zich niet zo'n probleem. Meestal sta ik gewoon op mijn eigen benen op de grond en moet ik er erg om lachen en Sevilla ook. Omdat ik straks met sevilla alleen naar buiten wil wil ik toch 100% zeker zijn dat ik er niet af kukel. Want als ik haar dan loslaat loopt ze alleen door de wijde woeste wereld. Een zadel aanschaffen dus. maar dan moet ze wel eerst zadelmak zijn. Sevilla heeft 1.5 jaar geleden kennis gemaakt met een zadel en beugels zonder iemand erop. Daar was ze eigenlijk totaal stoicijns onder. Dus vorige week wat zadels van marion op haar rug gelegd om te kijken welke het mooiste lag en vooral ook er achter komen wat de verschillen zijn in ligging tussen zadels. Sevilla vond het allemaal best, want ze was veel te druk met hooi eten. Het boomloze zadel lag het beste. Qua druk en ligging lijkt dat ook het meest op een barebackpad. Dus de beugels eraf gehaald en naar de bak. Eenmaal in de bak een beetje gelongeerd en toen opgestapt. Ik dacht bij mezelf, volgens mij is er geen enkel verschil voor sevilla en dat bleek ook zo. Total geen reactie. Althans geen negatieve. Het viel me wel meteen op dat ze veel beter stil bleef staan en dat ze haar hoofd liet zakken. Ik vond dat het zadel erg goed lag en heb er omdat de bak zo slecht was maar een lekker buitenritje mee gemaakt. Ik voelde me ook meteen veel veiliger op straat. Gisteren bij de les van florien heb ik met het zadel gereden en ook zij vond dat het best goed lag. Ook al is het een beetje lang. Dus we gaan verder op zoek naar een iets korter zadel. Ik ga de komende tijd een aantal testzadels uitproberen om er achter te komen wat ons het beste ligt: engels, boomloos of klassiek. Wordt vervolgd.












0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home