Sanne & Sevilla

Een blog die beschrijft hoe ik (Sanne) de Pura Raza Espagnola merrie Sevilla (alias Pluis) opleid volgens de akademische rijstijl. We beginnen bij nul en wie weet waar we eindigen: "de weg is belangrijker dan het doel".

Tuesday, October 26, 2010


Lange Lijnen

Ik heb inmiddels ook les gehad van florien aan de lange lijnen!

Maandag is niet-rijden dag. Op maandag moet ik altijd mesten en youngster verzorgen en sevilla heeft er dan al 4 trainingsdagen met rijden op zitten (op woensdag heeft ze vrij). Dus ben ik streng voor mezelf op maandag mag ik er niet op. Omdat de cirkel een zwembad is, is free stylen niet echt leuk. Dus ga ik werken aan de hand. Dat gaat erg goed. De huiswerkpuntjes van florien voor het werken aan de hand zitten er wel aardig in. We hebben allebei goede zin, stap en draf gaan soepel en ik probeer haar voor de lol te laten aangalopperen. Dat is nog wel moeilijk en vergt toch wel wat tempo van mij. (in de draf kan ik inmiddels gewoon lopen in plaats van rennen). Sevil denkt draf uitstrekken, dus neem ik haar weeg terug naar het rustige tempo en uiteindelijk springt ze op beide handen een paar passen aan. Ook oefen ik op het geconcentreerd halthouden. Sevilla vind dat saai. Halthouden was namelijk altijd hoofd omhoog en om je heen kijken en geaaid worden enzo. Dus dat is even wennen. Ik ben eigenlijk door mijn òefenpuntjes heen, maar wil nog niet stoppen, dus haal ik de lange lijnen op. Eens kijken of ze dan ook voorwaarts neerwaarts loopt. Het gaat super. Ik waan me in de Spaanse Rijschool! Ik stuur haar over de diagonaal, doe een gebroken lijn, door een S van hand veranderen en rechtuit over de AC-lijn. Gaat allemaal goed, Buiging wisselen gaat goed en ze is mooi recht. Hals strekken gaat ook. Hoewel ik dat wel een beetje eng vind met die lijnen en dus hou ik mijn handen maar lekker hoog, zodat ze niet over de teugel kan stappen. Dan denk ik, laten we maar eens aandraven. Dat hebben we nog nooit gedaan. Sevil laat zich het geen twee keer zeggen. DRAF is LEUK. Dan kan ze lekker showen! Omdat ik achter haar loop, zie ik haar sierlijk met haar heupen wiegen in een mooie kadans. Ze briest er lekker op los. Als ik afwend gaat ze over naar de stap, omdat ze wat onzeker is, maar na een paar keer van hand veranderen, weet ze wel wat de bedoeling is en blijft ze lekker draven. Uiteindelijk zeg ik stap. Ze stopt prompt en ik bots bijna tegen haar billen op. Ik kriebel haar boven haar staart en sevilla kijkt trots om. Dat doen we niet gek, he?, lijkt ze te zeggen. We rennen nog een paar rondjes los door de bak. Sevilla maakt woest gebaren met haar benen en haar hoofd en dan is het feest weer over. Ik weet niet of ik morgen wel wil rijden. Lange lijnen zijn veel leuker!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home